Met de laptop in de klas

Als school voor communicatie, ondernemen en IT kiezen we voor een doorgedreven digitale geletterdheid bij onze leerlingen. We willen dit realiseren door zo vaak als zinvol mogelijk is, ook moderne technologie te integreren in elke les. Om die reden gebruikt elke leerling een laptop op school. Een computer is, zoals de gereedschapskist voor een timmerman cruciaal is, binnen onze studiegebieden immers het verlengde van onze handen.

Richtprijs voor een laptop (13 inch), met 3 jaar service, bedraagt ongeveer 500 euro. Deze laptops bieden we ook in een leasingformule aan.

Zit het prijs/kwaliteit wel goed met die laptops?
De leverancier van de laptops wordt gekozen door middel van een Europese aanbestedingsprocedure. Dit verzekert er ons van dat we de beste voorwaarden krijgen die er op de markt te vinden zijn. De laptops komen steeds met 3 jaar garantie én herstelling op school binnen de 2 schooldagen.

Is dit wel nodig?
Wij geloven dat het absoluut nodig is. Goed overweg kunnen met ICT is niet alleen één van de doelstellingen in de nieuwe leerplannen, het is vooral een vaardigheid waar je je leven lang voordeel uit zal halen. Daarnaast zorgt ons laptopproject ervoor dat er in de klas meer gedifferentieerd kan gewerkt worden: uitdaging voor wie sterk is, remediëring voor wie het wat moeilijker heeft.

Het is bewezen dat pen en papier zeer degelijke leermiddelen zijn, waarom dan een laptopproject?
Pen en papier worden geenszins naar de geschiedenisboeken verwezen. We kiezen voor een gezonde afwisseling tussen werkboeken, cursussen en digitale leermiddelen.

Is dit project niet in strijd met het ‘kansenbeleid’ (armoedebeleid) van de school?
Zeker en vast niet, het is er zelfs een pijler van. Een degelijke computer is een onmisbaar hulpmiddel in onze maatschappij én zeker bij het leren en studeren. Dankzij dit project zijn wij er zeker van dat élke leerling over een degelijke computer mét garantie kan beschikken.

Is alles inbegrepen?
De computer, de draagtas, de oplader, de service en garantie zijn altijd inbegrepen in de prijs. Ook het besturingssysteem Microsoft Windows is inbegrepen in de prijs. Naast het laptopproject hebben wij voor onze leerlingen ook een contract afgesloten met Academic Software (https://www.academicsoftware.eu/). Voor 13,85 euro per jaar krijgen de leerlingen zo toegang tot een enorme bibliotheek aan software waaronder MS Office, Adobe Creative Suite en volledige toegang tot de educatieve portaalsite https://www.wezoozacademy.be/.

In ons gezin ligt de aankoop van een laptop financieel moeilijk. Wat nu?
Wanneer de aankoop van een pc financieel moeilijk is bekijken we samen met jou op welke manier dit haalbaar wordt. In sommige gevallen heb je rechts op een subsidie van de stad Roeselare (zelfs als je niet in Roeselare woont). Een afbetalingsplan behoort ook steeds tot de mogelijkheden.