Wie zijn we?

Bel&Bo is de virtuele oefenfirma van 7 Business Support uit de Burgerschool in Roeselare. De groep bestaat uit 8 gemotiveerde en enthousiaste leerlingen. Zij zijn meteen ook de medewerkers van het bedrijf.

Wat doen we?

De leerlingen starten met de opmaak van een ondernemingsplan. Daarna kan er handel gedreven worden met andere bedrijven van het Cofep-netwerk (= andere scholen die een oefenfirma of virtueel kantoor hebben). De goederenstroom is virtueel. Er komen m.a.w. geen echte grondstoffen, producten of diensten aan te pas. De geldstroom is dat ook, waardoor de risico’s beperkt blijven. De bedoeling van deze oefenfirma is bedrijfsrealistische taken uit te voeren zoals o.a. het verwerken van de post, het opmaken van bestelbonnen, leveringsbonnen, orderbevestigingen en facturen. Ook het aankopen van handelsgoederen behoort tot de opdrachten. De boekhouding wordt deskundig bijgehouden door de afdeling Boekhouden. Voorraadbeheer gebeurt door de afdeling Magazijn.

De leerlingen leren individueel en ook in team te werken. Er worden competenties en attitudes aangeleerd die ze in het ‘echte’ werkleven nodig hebben.

Iedere medewerker werkt in een eigen afdeling en heeft zo zijn eigen taken en verantwoordelijkheid.

De oefenfirma omvat negen verschillende afdelingen: Algemeen Beheer, Assistent Algemeen Beheer, Allround Medewerker, Aankoop, Verkoop, Magazijn, Boekhouding, Administratie en Personeelsaankopen.

Tijdens de lessen besteden de leerlingen ook tijd aan het opmaken van een volledig nieuwe catalogus, waaruit ze de beschikbare producten op beurzen kunnen tentoonstellen. Ze nemen deel aan de beurzen in Doornik en Gent. Ook folders en visitekaartjes vormgeven behoort tot hun taken. Op de beurs is het de bedoeling dat ze contacten leggen met andere oefenfirma’s en hun producten aan elkaar verkopen.

De oefenfirma is elke maandag open van 8.30 u. tot 12 u.