Eerste graad – A-stroom

We kiezen voor een vernieuwend en uitdagend aanbod waarmee we meer dan ooit inspelen op jouw interesses en talenten.  Daarnaast blijft de Burgerschool inzetten op projectmatig werken en samenwerkend leren, waarbij creativiteit, zin voor initiatief en ondernemingszin vanaf het eerste jaar worden gestimuleerd.

Algemene vorming

Sinds 1 september 2019 bieden we de algemene vorming (27 + 1 lesuren per week) aan op 3 verschillende niveaus in de A-stroom, zo kan je de vakken uit de lessentabel in de Burgerschool volgen op jouw niveau. Meer uitleg over deze cognitieve niveaus vind je hier. In welk niveau jij terecht komt bepalen we in overleg met je ouders en jijzelf op het ogenblik dat je je komt inschrijven. Belangrijk om weten is dat, ongeacht het cognitieve niveau waarin jij terecht komt, je kan kiezen uit alle keuzevakken die wij aanbieden (zie hieronder).

Vak1A2A
Aardrijkskunde21
Natuurwetenschappen21
Geschiedenis12
Godsdienst22
Lichamelijke opvoeding22
Muzikale opvoeding1
Plastische opvoeding11
Techniek21
Wiskunde44
Nederlands44
Frans33
Engels12
Mens & samenleving1

Keuzevakken (eerste jaar)

In het eerste jaar vul je de algemene vorming aan met twee keuzevakken. Elk van deze gekozen vakken krijg je gedurende twee uur per week en dat gedurende het hele schooljaar.  Voor het eerste keuzevak maak je een keuze uit Economie OF Art. Daarnaast kan je voor het tweede keuzevak kiezen uit Sport of ICT.

In het keuzevak Creatief Project maken we Picasso, Beethoven, Mondriaan of Gezelle in je wakker. Je maakt kennis met verschillende vormen van kunst: beeld, muziek, dans en woord.

In het keuzevak Ondernemend Project stappen we in de voetsporen van Marc Coucke. Je ondervindt aan den lijve wat het is om handel te drijven. Je maakt kennis met ondernemingen en ondernemers via projecten en uitstappen.

Zijn Nafi Thiam, Eden Hazard of Pieter Timmers jouw grote voorbeelden? Dan kies je vast voor het keuzevak Sport+. Naast de twee uur lichamelijke opvoeding die iedereen krijgt, opteer jij voor twee uur extra sport.

In het keuzevak STEM & IT streven we dezelfde idealen na als Bill Gates en Steve Jobs. We onderzoeken problemen uit het dagdagelijkse leven én denken na over hoe de computer ons daarbij kan helpen. We maken gebruik van handige tools als die beschikbaar zijn en programmeren zelf als dat nodig is.

Basisopties in het tweede jaar

Na de keuzevakken in het eerste jaar heb je vast al een idee wat jouw interesses en talenten zijn. In het tweede jaar krijg je nog steeds uitgebreid de kans om deze verder te ontdekken. Je kiest één basisoptie. Dit is een vak dat je 5 uur per week krijgt en dat gedurende het volledige schooljaar. Je hebt de keuze uit: ‘Economie en Organisatie‘ en ‘Kunst en Creatie‘.

Keuzevakken in het tweede jaar

Naast een basisoptie mag je in het tweede jaar nog een tweede vak kiezen. Dit vak volg je 2 uur per week. Je krijgt de keuze uit Stem & IT, Sport+ en TaalExpress.

Lessentabel

1A2A