Eerste graad B-stroom

Iedereen heeft talenten en heeft nood aan uitdagingen. In de B-stroom gaan we op zoek naar de talenten van elke jongere. We helpen je op weg om aan een succesvolle toekomst te bouwen. In kleine klasgroepen, via co-teaching en projectwerking verleggen we je grenzen en bouwen we aan je zelfvertrouwen. Je leert jezelf beter kennen tijdens de
keuzevakken in het eerste jaar en de basisopties in het tweede jaar.

Algemene vorming

In het eerste en het tweede jaar heb je voor verschillende vakken les met de volledige eerste graad, begeleid door drie vakleerkrachten. Je kiest zelf hoe je aan de slag gaat. Dat kan individueel zijn, met hulp van een medeleerling, in groep, in spelvorm of met behulp van ICT. Je kiest of je meer uitleg nodig hebt of niet. De leerstof wordt in verschillende niveaus aangeboden. Zo kan je op eigen tempo en volgens eigen mogelijkheden de eindmeet halen.

Lessentabel algemene vorming

Vak1e jr2e jr
Godsdienst22
Lichamelijke opvoeding22
Maatschappelijke vorming32
Muzikale opvoeding1
Natuurwetenschappen23
Wiskunde44
Nederlands43
Frans22
Beeld1
Engels11
Techniek41
ICT1

De algemene vorming vul je in het eerste jaar aan met 2 keuzevakken die je elke week gedurende twee uur kan ontdekken. In het tweede jaar krijg je naast de algemene vorming 2 basisopties (telkens 5 uur) en 1 keuzevak dat je 2 uur per week krijgt.

Keuzevakken in het eerste jaar

In het eerste jaar kies je twee keuzevakken. Elk van deze vakken krijg je gedurende twee uur per week en dat het hele schooljaar.  Je kan kiezen voor een eerste keuzevak Ondernemend Project of Sport+, en een tweede keuzevak Creatief project of Techniek.

In het keuzevak Ondernemend Project stappen we in de voetsporen van Marc Coucke. Je ondervindt aan den lijve wat het is om handel te drijven. Je maakt kennis met ondernemingen en ondernemers via projecten en uitstappen.

In het keuzevak Creatief Project maken we Picasso, Beethoven, Mondriaan of Gezelle in je wakker. Je maakt kennis met verschillende vormen van kunst: beeld, muziek, dans en woord.

Zijn Nafi Thiam, Eden Hazard of Pieter Timmers jouw grote voorbeelden? Dan kies je vast voor het keuzevak Sport. Naast de twee uur lichamelijke opvoeding die iedereen krijgt, opteer jij voor twee uur extra sport.

In het keuzevak Techniek worden we kleine uitvinders. In de voetsporen van Edison en Bell gaat ook bij ons de lamp branden of de bel rinkelen. Het blijft echter niet bij theorie, we gaan vooral praktisch aan het werk met hout, kunststof, elektriciteit …

Basisopties in het tweede jaar

In het tweede jaar van de B-stroom bieden we je twee basisopties aan, namelijk ‘Economie en organisatie’ en ‘Kunst en creatie’.

Keuzevakken in het tweede jaar

Ook in het tweede jaar mag je nog een vak kiezen dat je twee uur per week volgt. Je hebt de keuze uit Techniek en Sport+.

Lessentabel

Vak1e jr2e jr