“Nieuwpoort, vrijdagavond – 18 uur. In de haven zijn enkele leerlingen druk in de weer: bevestigen van de genua, luchthappers verwijderen, schoten klaarleggen… Ons zeilteam maakt zich klaar. Iedereen doet zijn best om de natuurkrachten te bedwingen en dat forse zeiljacht zo snel mogelijk door de golven te laten klieven.”

Benieuwd? Vanaf het vierde jaar kunnen leerlingen deelnemen aan een initiatie kajuitzeiljachten. Gedurende tien weken word je op school klaargestoomd voor je eerste zeilervaring. Er is aandacht voor het zeiljargon, schiemanswerk, zeilen opplooien, fysica van het zeilen…

Vanaf april vaar je mee met verschillende zeiljachten, steeds onder begeleiding van een ervaren kapitein. Vanuit Nieuwpoort worden de basismanoeuvres ingeoefend op zee en kan je deelnemen aan zeilwedstrijden. Na deze initiatie kunnen leerlingen aansluiten bij een vervolgcursus waarbij een meerdaags zeiltocht mogelijk is.