Communicatie en Media

Communicatie en Media staat in het teken van media en actualiteit, communicatie en taal en biedt de leerling alle kansen op een succesvolle doorstroming naar het hoger onderwijs.

Leerlingen die kiezen voor Communicatie en Media zijn niet bang om hun mening te formuleren en die te delen met anderen. Ze gaan graag in discussie en dit met respect voor elkaars visie. Daarnaast hebben ze een ruime interesse in maatschappelijke thema’s en de actualiteit.

MEDIA EN ACTUALITEIT
Je bent geïnteresseerd in wat er in je dorp, je streek, je land en de wereld gebeurt. Je bent kritisch, raadpleegt verschillende bronnen en durft vragen te stellen. Het journaal op de nationale zender, kranten en magazines zijn, naast het internet, in jouw ogen interessante media om op de hoogte te blijven van de actualiteit.

Voor elke uitdaging zet je de gepaste hulpmiddelen in: een presentatie maken, beeld bewerken of samen met anderen aan een paper werken. Jij weet welk medium het meest geschikt is voor de gegeven context. De tools van vandaag zijn niet noodzakelijk de tools van morgen, maar dat verontrust je niet. Integendeel! Je houdt ervan te surfen op de golven van vernieuwing.

COMMUNICATIE
Je houdt van presenteren, in dialoog gaan, je mening geven en dit zowel in het Nederlands als in de moderne vreemde talen Engels, Frans en Duits. Jezelf duidelijk, correct, gepast en aantrekkelijk uitdrukken, zowel mondeling als schriftelijk, staat bovenaan je prioriteitenlijstje. Je houdt bij elke opdracht rekening met de situatie, het doelpubliek en het meest geschikte kanaal. Bij presentaties verlies je ook de non-verbale aspecten niet uit het oog.

Je kiest bewust voor een studierichting waar je in alle vakken en tijdens vakoverstijgende opdrachten aan je communicatieve vaardigheden wilt werken. Feedback helpt je erbij om procesmatig vooruitgang te boeken.

Lessentabel

Vak56